Fedezd fel a Balaton-felvidéket a verseny után családoddal

Az I. BalatonFondo helyszíne nem csak versenyzőink számára, és nem csak a verseny ideje alatt nyújt fantasztikus lehetőségeket.

A vízpart menti élmények mellett verseny útvonala számos mesebeli falun halad át, melyek Magyarország egyik leglátogatottabb turisztikai célpontjai is egyben. Így nem csak a verseny alatt érdemes idelátogatni (semmiképp sem érdemes rögtön távozni utána), hiszen az egész család számára felejthetetlen élményekben lehet részünk – amiknek a tavasztól nyár végéig zajló számos kulturális program és fesztivál, valamint az ország egyik leggazdagabb borvidékének felfedezése adhat kiváló keretet!

Balatonfüred

A Balaton egyik legrégebbi üdülőhelyeként, valamint az északi-part fővárosaként is jegyzett Balatonfüred mind méretben, mind kulturális értelemben a Balaton-felvidék egyik legjelentősebb városa – nem véletlenül választottuk mi is versenyünk kiindulópontjaként! Az Anna-bál és a Kék szalag vitorlásverseny helyszínéül is szolgáló város számos hírességet vonzott már ide a történelem során, így Blaha Lujzának „a nemzet csalogányának” és Jókai Mórnak is volt villája itt. Előbbit jelenleg hotelként, míg utóbbit emlékházként látogathatjuk meg a verseny után. A város híres termálvizéről is, számos forrás található a városban és környékén, de ha igazán különleges élményre vágyunk, akkor a Lóczy-barlang felfedezését semmiképpen ne hagyjuk ki. Ha végig jártuk a város számos nevezetességét, akkor érdemes megpihennünk a Balaton partján és egy rövid sétát tenni a platánfákkal szegélyezett festői Tagore sétányon. A kikötőben számos kiváló étterem várja a vendégeket. Ha ajánlani kéne, akkor mi biztos a Sparheltre vagy a Szezámra tennénk a voksunkat. A szemfülesek pedig a város címerében akár kerékpáros motívumokat is felfedezhetnek…

Tihany

Bár a verseny útvonalából kiesik, de egy kitérőt szabad időnkben mindenképpen megér a Tihanyi-félsziget, ami nem véletlenül lett ikonikus helyszíne a Balatonnak. A település legfőbb nevezetessége az apátság, melyet I. András alapított 1055-ben. Innen nyílik a legszebb kilátás a mindig gyönyörű tóra. A település híres a levendulatermeléséről is, melyet többek között a község cukrászdáiban is felhasználnak a legkülönfélébb módokon: szinte minden sütemény levendulás változatát megtalálhatjuk itt, amiket levendulaszörppel öblíthetünk le.

Aszófő

A vadvirágokkal borított dombok ölelésében található Aszófő jellegzetes fehér szikláival tökéletes megálló lehet, ha körtúrát tervezünk a Balatonfondo útvonalán. Végig haladva a mai napig eredeti állapotában megőrzött Vörösmáli pince- és présházsoron magunk is úgy érezhetjük, hogy részesei vagyunk a település sok százéves történelmének. Ha megéheznénk egy borkóstoló után a Szálka Bisztróba vezessen az utunk, biztosak lehetünk benne, hogy nem fogunk csalódni.

Tótvázsony

A Vázsonyi-medence keleti részén található Tótvázsony nem csak idilli hangulatával lehet megkapó célpont, de a kalandvágyóknak is kötelező állomás. Itt található ugyanis az utolsó bakonyi betyár, Savanyó Jóska végső nyughelye. A híres betyár emlékét számos dal és történet megörökítette, amiket a helyiektől kérdezhetünk ki, már ha van hozzá bátorságunk.

Pécsely

Pécsely fő látnivalója a szomszédos Derék-hegyre épült Zádorvár. A várból mára ugyan csak néhány falszakasz maradt meg, azonban gyönyörű kilátás nyílik innen a Pécselyi-medencére, sőt, tiszta időben akár Tihanyig is elláthatunk innen. A 14. században, gótikus stílusban épült várról több legendaszerű történet is született a helyiek körében. Ha megszomjaznánk a Hosszú utca gyönyörű parasztházai között sétálva a Zádor-forrás remek frissítőként szolgálhat nekünk, elfáradt vándoroknak.

Dörgicse

A több településből egybe nőtt Dörgicse nem csak a nevét viselő húslevese miatt érdekes hely. Kevesen tudják ugyanis, de a helyiség a borkészítésben is jeleskedik. Egy forró nyári napon nincs is jobb, mint behúzódni egy présház kellemesen hűvös oltalmába és kiváló borokat kóstolgatni; talán csak az, ha mindezt egy árnyas teraszon tesszük, miközben a festői szépségű Balatonban gyönyörködünk. A borok és szép panoráma mellett a történelem szerelmesei sem unatkoznak a településen, ugyanis a környéken itt a legmagasabb az egy főre jutó templomromok száma. Előtanulmánynak vegyük gyorsan elő Örkény István itt játszódó, Csillag című egypercesét, de ha igazán autentikusak akarunk lenni, akkor helyben, egy deres oldalú pohár bor mellé fogyasszuk. Ha Tihany nem fért bele a körútba, akkor itt pótolhatjuk a levendula élvezetét a növénynek dedikált majorban.

Monoszló

A Balaton-felvidék egyik legrejtettebb völgyében található Monoszlóhoz még azelőtt érünk, hogy betennénk lábunkat (vagy kerekünket) a Káli-medencébe. Már csak azért is érdemes elzarándokolni ebbe az ékszerdobozba, hogy megcsodáljuk a környék legérdekesebb geológiai látnivalója: a Hegyestűt. A hegyet egykor bazaltbányaként használták, ennek köszönhető, hogy a csodás balatoni panoráma mellett feltárult a hegy belseje is, így bepillanthatunk egy körülbelül 8 millió éve működött vulkán belsejébe. A kráterben a láva a kihűlés során sokszögletű, függőleges oszlopokban dermedt meg, ami Európában is ritkaságszámba megy, hazánkban pedig egyedülálló. Aki pedig inkább a mitológiákban érdekelt, az találhat itt egy életfát is, de azt már nem áruljuk el, hol is pontosan!

Kővágóörs

Az egészen mediterrán hangulatú település kulturálisan, gasztronómiailag és földrajzilag is egyaránt megkapó helyet foglal el a Káli-medencében. Nem véletlen, hogy számtalan művész választotta ezt a helyet nyári rezidenciájául. A környéken természetesnek vehető festői látkép mellett a Kelemen-kő érdemel külön figyelmet: a látogatók együttes erővel képesek mozgatni-hintáztatni a 10 tonnás sziklát. A Kőtenger bejárása után irány az itt található számos fantasztikus étterem egyike: a Kővirág, a Káli Vendéglő, az Andriksa, vagy egy kis kitérővel Köveskálon a Mi a Kő.

Káptalantóti

Káptalantótiban található a Balaton-felvidék leghíresebb piaca, a Liliomkert. A különböző sajtok, kolbászok, szalámik, kézműves termékek mellett találhatunk itt régiségeket is, de a lugasok árnyékában meg is pihenhetünk a vásározás közben. Érdemes korán érkezni, mert a legkelendőbb finomságok hamar eltűnnek, mivel a piac látogatottsága rendkívül magas.

Badacsonytomaj

A Badacsony lábánál elhelyezkedő település a magyar kultúra számos nagy alakjának adott nyári otthont, mint Kisfaludy Sándor, Szegedy Róza, Szabó Lőrinc, Krúdy Gyula, vagy Egry József. Többük villájába ma is ellátogathatunk, de ha a természet vonz minket, és a hegyet már bebarangoltuk, akkor a Folly Arborétum legyen a következő célpontunk. És bár számos említésre méltó borászat van a környéken, ha igazán családias hangulatú élményekre vágyunk, akkor jelentkezzünk be a Csendes Dűlő Szőlőbirtokon, ahol több generációs szakértelemmel és a szőlő igazi szeretetével ismerkedhetünk meg.

Tapolca

Minden út Tapolcára vezet, tartja a környéken a mondás, és nem is nagy túlzással. A Főtérre látogatva rögtön meg is értjük, miért. A Malom-tó és az azt körülvevő épületek hangulata páratlan, és akkor a Tapolcai-tavasbarlangig el se jutottunk. Ha pedig túl vagyunk az olyan vizes látványosságok, mint a vízimalmok felfedezésén, akkor a számos köztéri szobor, vagy érdekes épület nyomába is eredhetünk!